به عنوان یک آینده پژوه متخصص در تلاقی تجارت و فناوری، وظیفه من این است که به آینده نگاه کنم و به شرکت ها در مورد اینکه چگونه می توانند برای جهانی به سرعت در حال تغییر آماده شوند، مشاوره بدهم.
در اینجا هفت بزرگترین چالشی که هر شرکتی باید در سال 2023 برای آنها آماده باشد آورده شده است:
1. تورم و رکود اقتصادی
سرفصل ها از قبل مملو از صحبت از افزایش سرسام آور تورم است و این روند احتمالاً در سال 2023 ادامه خواهد داشت. بسیاری از اقتصادها دچار رکود یا کوچک شدن خواهند شد و کسب و کارها باید برای این واقعیت آماده شوند.
2. امنیت زنجیره تامین
امنیت زنجیره تامین یکی دیگر از مسائل کلیدی است. چالش ها با عقب ماندگی های مرتبط با کووید آغاز شد و با تهاجم روسیه به اوکراین و کمبود نیروی کار به دلیل استعفای بزرگ بدتر شد. این امر دستیابی به قطعات و محصولات را سختتر کرده و همچنین قیمتها را افزایش داده است (مانند انرژی، غلات، تراشههای کامپیوتری، روغن و غیره).
3. افزایش انتظارات مشتری
مشتریان خواستار تجارب بیشتر مشتری در دنیای واقعی و همچنین در متاورس هستند.
مشتریانی که وارد فروشگاههای آجر و ملات میشوند فقط به دنبال خرید محصولات نیستند - آنها خواهان تجربههای به یاد ماندنی در فروشگاه هستند. اگر شرکت شما فروشگاه های فیزیکی دارد، تجربه های فراگیر بیشتری را اضافه کنید.
خردهفروشان آنلاین باید تجربههای واقعیت توسعهیافته (XR) را مانند اتاقهای رختکن مجازی اضافه کنند که به مشتریان اجازه میدهد بدون خروج از خانه، لباس، لوازم جانبی و آرایش را امتحان کنند.
مهم نیست که چگونه با مصرف کنندگان در ارتباط هستید (آنلاین، آفلاین، یا ترکیبی از هر دو)، از خود بپرسید، "چگونه می توانیم با تبدیل این تعامل به یک تجربه، ارزش بیشتری برای مشتریان خود بیافزاییم؟"
4. تحول دیجیتالی شتاب یافته
هوش مصنوعی (AI) در حال حاضر شروع به تقویت همه مشاغل ما کرده است و این روند در سال آینده تسریع خواهد شد. در عین حال، فناوریهای دیگری مانند 5G، بلاک چین، ابر و اینترنت اشیا (IoT) در حال ساخت و افزایش سرعت هوش مصنوعی هستند و همه آنها یکدیگر را تقویت میکنند.
این به سرعت در حال ایجاد دنیایی از پیشرفت های تکنولوژیکی سریع تر است. در پاسخ، هر کسب و کاری باید خود را یک کسب و کار فناوری بداند. شرکتها باید فرآیندهای خود را دوباره طراحی کنند و اطمینان حاصل کنند که افراد آنها مهارتهای مورد نیاز برای جهانی را دارند که در آن به طور فزایندهای با ماشینهای توانمند و هوشمند همکاری میکنیم و در کنار آن کار میکنیم.
5. جنگ برای استعدادها تشدید خواهد شد
صحبت از کارگران شد - شرکتها در سال 2023 باید آماده مقابله با شوک مستمر استعداد باشند. ما سال ها در مورد "جنگ برای استعداد" می شنویم، اما اکنون احساس می کنیم که جنگ در حال عمیق تر شدن است.
شرکتها در سراسر صنایع با شکافهای عظیمی برای مهارتهای حیاتی آینده مواجه هستند و برای آماده شدن برای انقلاب صنعتی چهارم، باید بخشهای عظیمی از نیروی کار خود را مجدداً مهارت یا ارتقا دهند. شرکتها میتوانند و باید با برداشتن گامهایی مانند استخدام افراد مستقیماً خارج از مدرسه، استفاده از نرمافزار کمکد یا بدون کد برای نیازهای حیاتی، و القای فرهنگ یادگیری مستمر، مسئولیت تربیت استعدادها را بر عهده بگیرند.
علاوه بر آن، همهگیری باعث شده بسیاری از افراد شغل خود را مورد ارزیابی مجدد قرار دهند، که منجر به استعفای گسترده در بسیاری از بخشها شده است.
برای جذب استعدادهای برتر، کارفرمایان باید محیط کاری مناسب برای دنیای جدید کار، از جمله انعطاف پذیری شغلی، رهبری معتبر، تنوع و غیره را ارائه دهند.
6. امنیت داده ها و دستگاه
حملات سایبری در حال افزایش هستند و باج افزارها و کلاهبرداری های فیشینگ در حال حاضر یک اتفاق رایج هستند. همانطور که کسبوکارها دیجیتالیتر میشوند، دادههای بیشتری را جمعآوری میکنند، که برای مجرمان سایبری که قصد سرقت آنها را دارند و سازمانها را گروگان خواستههای پولی نگه میدارند، بسیار جذاب میشود.
دستگاه های موبایل و اینترنت اشیا در برابر تهدیدات امنیت سایبری مصون نیستند. علاوه بر این، محاسبات کوانتومی اکنون در حال ظهور است که می تواند سیستم های امنیتی موجود را منسوخ کند.
شرکتها میتوانند با انجام اقدامات پیشگیرانه مانند ارزیابی فرآیندهای پشتیبانگیری و بازیابی اطلاعات، انجام تست نفوذ و اسکن آسیبپذیری، و انجام اقدامات پیشگیرانه برای محافظت از دادههای حساس و جلوگیری از حملات سایبری، گامهایی برای محافظت از خود بردارند.
7. پایداری
تغییرات آب و هوا بزرگترین چالش تجاری جهان است و مصرف کنندگان خواهان شفافیت در شیوه های پایداری و همچنین محصولات و خدمات سازگارتر با محیط زیست هستند.
شرکتها میتوانند با مشاهده تصویر کامل از شیوههای تجاری خود و حسابرسی زنجیرههای تامین کامل خود پاسخ دهند. آنها همچنین باید تغییر به انرژی های تجدیدپذیر، حرکت به سمت بسته بندی های پایدارتر و اجازه دادن به مردم برای کار از راه دور در صورت لزوم را در نظر بگیرند (که می تواند به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای کمک کند).
پایدارتر شدن نه تنها میتواند نیازهای مصرفکنندگان را برآورده کند، بلکه به شما کمک میکند کاراییها و پساندازهایی را که میتوانند تأثیر مثبتی بر سود شما داشته باشند، شناسایی کنید.